مراحل کشت برنج در گیلان

دراینجا امدیم مراحل کشت برنج براتون توضیح بدیم با ما همراه باشید 

برنج گیلان درایران نیز یک غذایی مهم و اصلی است.۸۰درصد تولید برنج در استانهای گیلان و مازندران است.از سال های قبل در استانهای مثل اصفهان.گلستان .خوزستان هم کشت میشود .البته ناگفته نماند اینکه برنج ایرانی با کیفیت ودرجه ۱  نیاز به آب فراوان و بارندگی دارد.برای اینکه مراحل کاشت برنج را براشما بطور کامل توضیح بدیم تا آخر این نوشته با ما همراه باشید.

گزینه اول: بذر برنج 

اول از همه برای جوانه دار کردن بذر برنج است . مقداری بذر برنج از محصول برنج سال گذشته را در یک محل مناسب که کاملا خشک و بدون رطوبت ودرجایی که موش و هر گونه جانور دیگر نباشد، به صورت خوشه یا شلتوک توسط کشاورنگهداری می‌شود.

توجه داشته باشید که بذر تهیه شده به این روش، حتما باید در یک محل مناسب که کاملا خشک بوده و به درو از هر گونه حشره، پرنده و یا جوندگانی مانند موش است، نگهداری شود. در استان‌های شمالی کشور، از حدود دوم الی پنجم فروردین، استفاده از این بذرها آغاز می‌شود.

گزینه دوم :جوانه دار کردن بذربرنج برای کشت برنج

روش تهیه و جوانه زدن این بذرها برای کاشت به این صورت است که بسته به اندازه بذرمیباشد. ابتدا مقداری آب در ظرف یا حوضی که معمولاً در حیاط آماده شده است می ریزند. ظرف یا حوض مقدار نمک از ۳ تا ۴ کیلوگرم نمک در هر ۱۸ لیتر آب تنظیم می شود. اما گاهی اوقات کشاورزان برنج از تخم مرغ تازه به عنوان نمک استفاده می کنند. در این روش غلظت نمک از ۱.۸ تا ۱.۱۱ می رسد و غلظت آن در انواع برنج متفاوت است و در نوع برنج کمتر و در نوع آجدار بیشتر است.
در این مدت کاشت برنج در شالیزار، برنج ذخیره شده در سال گذشته در آب و نمک ریخته می شود. در این حالت به طور طبیعی بذرهای سبک تر روی سطح آب شناور می شوند و دانه های سنگین تر فرو می روند و چون بذرهای سبک تر برای کاشت مناسب نیستند، کشاورزان بذرهای سبک تر را در این نقطه جدا کرده و دور می اندازند.

بازرگانی برنج شالیزاریونسی

آماده کردن بذر برای کشت برنج

اگر به توضیح مراحل کاشت برنج در شالیزار ادامه دهیم، باید بگوییم که کاشت برنج به طور کلی به دو روش جوانه زنی و مستقیم انجام می شود. در اکثر مناطق کشورمان از جمله استان های گیلان و مازندران، کشت برنج به روش کاشت انجام می شود. در این روش بذرهای جوانه زده را در قسمت کوچکی از زمین کشاورزی به نام خزانه می کارند تا تبدیل به نهال شود.
کشاورزان عموماً ۶ ماه قبل از کاشت بذر، یعنی در پاییز و اواخر پاییز و قبل از شروع فصل رشد یعنی در پایان زمستان، مناطق انتخابی را برای بیل زدن به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر شخم می زنند. ، روی آن را با کود دامی کاملاً تجزیه شده می پوشانند و کاملاً با خاک مخلوط می کنند.
در این مرحله از کاشت برنج، کشاورزان در شالیزار مجددا زمین را شخم زده و تمام سنگ ها و کلوخه های سطح خاک را کاملا جمع آوری می کنند و سپس کمی کود نیتروژن (قند) و کود فسفر (فسفات آمونیوم) به آن اضافه می کنند. و سپس با ماله یا شیء دیگر سطح زمین را کاملاً صاف و هموار می کنند و زمین را به عرض ۵/۲ تا ۳ متر و به اصطلاح به طول ۵ تا ۱۰ متر مرزبندی می کنند.
در نهایت برای حفظ آب در داخل مخزن، مخزن را با آب در اطراف آن می پوشانند. در این مرحله خزانه آماده کاشت بذرهای جوانه زده می باشد.

کشت بذر ها در زمین کشاورزی

در مرحله کاشت در مزارع برنج که از ابتدای فروردین تا پس از جوانه زدن بذرها شروع می شود. داخل ظرف را به ارتفاع حدود ۳ سانتی متر با آب پر می کنند و بذرهای جوانه زده را با دست روی سطح خاک می پاشند و برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و جلوگیری از دیدن ساقه های پرندگان، شاخساره ها را با سوختن می پوشانند. . کنده ها و همچنین برای جلوگیری از ورود هوای سرد، سطح طاق را با نایلون می پوشانند و فقط در طول روز تا حدی باز می کنند تا دما متعادل شود و اکسیژن وارد شود.
حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول می کشد تا گیاه به طور کامل رشد کند و آماده کاشت در زمین اصلی شود و در این مدت حداقل باید روزی یک بار آب مخزن را تعویض کرد و غذای مخزن را مطابق با آن تغییر داد. منطقه خزانه باید با کودهای حیوانی، آلی و معدنی تامین شود. همچنین علف های هرز داخل خزانه باید به طور مرتب تمیز و از نظر آلودگی به آفت بررسی و در صورت مشاهده تراکم علف های هرز یا آفت زدگی سطح خزانه به طور مناسب سمپاشی شود.
لطفاً توجه داشته باشید که ارتفاع این گیاه تقریباً ۱۵-۲۰ سانتی متر است و دارای ۴-۵ برگ است.

آماده کردن زمین اصلی یا شالیزار برای کاشت برنج

قبل از انجام این مرحله کاشت برنج در شالیزار، سطح وسیعی از زمین و زمین بازسازی و احیا می شود و زمین از علف، بوته و اشیاء خارجی پاکسازی می شود. سپس خاک را در دو مرحله کشت می کنند، مرحله اول در اواخر پاییز یا زمستان و مرحله دوم در بهار با پنجه عمود بر جهت شخم اول، سپس به دنبال ماله کشی می روند. سطح زمین کاملاً صاف و هموار است. تراز زمین که در برخی از مناطق شمالی به آن تراشکاری نیز می گویند باید با دقت انجام شود تا سطح آب در مناطق مختلف یکسان باشد.

کشت نشا در زمین کشاورزی

در این مرحله از کاشت برنج در مزرعه، نهال ها در دو کرت کاشته می شوند و تعداد نهال ها در هر مرحله و فاصله بوته ها به نوع برنج بستگی دارد و بذر برنج پرمحصول در فاصله های دور کاشته می شود. . به یاد داشته باشید که هنگام کاشت نهال، باید آب کافی در مزرعه وجود داشته باشد تا از خوابیدن نهال ها، جلوگیری از رشد علف های هرز و کاهش دما جلوگیری شود. پس از کاشت، کودهای اوره و فسفات آمونیوم (در هر ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار) به مزارع داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *